19 oktober 2006

Waar laten ze al die auto's?


Loes stelde een tijdje terug een hele goede vraag: "Waar laten ze al die auto's?". Vandaag eindelijk de antwoorden.
Het leeuwendeel van de oplossing: ze zijn er niet. Pardon? Ja, echt waar: ze zijn er niet. In Tokyo gaat meer dan 85% van de mensen met het openbaar vervoer naar het werk. En dat scheelt echt een hele hoop.
De auto's die er wel rondrijden zijn voornamelijk taxi's en die parkeren natuurlijk zo min mogelijk want dan verdienen ze niks.


Maar laten we eerlijk zijn, er is is ook gewoon geen plek om te parkeren. De straten zijn er te smal voor. Daarom geldt er een heel streng parkeerverbod in de hele stad. Parkeren doe je maar op je eigen terrein is de boodschap. Koop jij een auto? Dan is het ook aan jou om een parkeerplek te organiseren. De openbare weg is er niet voor beschikbaar.


Als er dan toch ergens iemand stout is loopt de boel meteen vast.


Een groot voordeel is dat de stad er een stuk beter uitziet zonder al dat geparkeerde blik.


In heel Tokyo is dus een parkeerverbod van kracht.
En dat wordt strict gehandhaafd. De kleinste boete is al gauw € 200,-.


De straten zijn niet altijd erg breed en de meeste huizen staan maar een halve meter van de rand van de kavel af. Er is dus weinig ruimte en dat noopt tot heel creatieve oplossingen.




Auto's worden gewoon ergens weggefrommeld.




Stapelen scheelt al een hoop.


En omdat de grondprijzen zo hoog zijn loont het de moeite om slimme constructies te bouwen. In dit geval kun je parkeren boven de de ruimte die nodig is om de andere auto's te manouvreren. Daardoor kunnen ze 100% meer auto's op het zelfde terrein kwijt. Als je een auto uit het rek nodig hebt laten ze die gewoon even zakken.




Deze ogenschijlijk gewone parkeervakken worden dubbel gebruikt. De tweede auto zit onder de grond. Als dat jouw auto is druk je op een knop en gaat het hele parkeervak omhoog (met andere auto en al) tot jouw auto op straatniveau is.


In grote gebouwen zie je nogal eens zo'n ingang. Achter de grijze deur zit een kermisattractie-achtige machine waar je de auto inrijdt. Een paternoster. De machine heeft een heleboel vakken als een gesloten ketting aan elkaar zitten en daarmee worden alle auto's opgehesen. Zoals je dat ook wel eens in archiefkasten ziet. De ronde schijf in de vloer maakt het mogelijk om een uitgereden auto even om te keren voor de klant, dan hoef je niet achteruit de straat in.


In Kyoto zag ik zo'n machine in het wild staan.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Eindelijk de kans om jullie blogspot te lezen omdat we thuis zijn. Goed en leerzaam verhaal dat onze wereld nog meer verruimd. Verkeer in NL zal wel vast blijven zitten. Bus-OV wordt steeds meer overgenomen door buitenlandse giganten en daar zitten weer durfkapitalisten achter, dus alleen dat wat winstgevend is blijft als buslijn bestaan. Filemeldingen zijn 's morgens alleen die langer zijn dan ZEVEN km! Achter aansluiten svp. We kijken uit naar de volgende Post.

Sytse de Maat zei

Njord,
Binnenkort zijn de verkiezingen...
:-)

Anoniem zei

Net terug van 4 weken Spanje.
We kunnen toch veel leren van Japan op
gebied van verkeersproblematiek? Doen we niet-kunnen we niet-dus.
Boeiende post! Sytse , ik stuur antwoord op je e-mail. Groeten, Femia.