25 november 2007

Bouwen


Het doel waar elke architect naar streeft is natuurlijk: bouwen! Na honderd postings over van alles en nogwat in Japan wordt het wel tijd om te laten zien hoe dat hier gaat.
De bouwvakkers hebben hier een heel elegant hoofddeksel. Een keurig schone witte handdoek wordt als een soort tulband gedragen. Ideaal als het te warm is en je het zweet even wilt afvegen. Als de handdoek los over het hoofd wordt gedragen past de veiligheidshelm er gewoon overheen en doet de afhangende doek dienst als bescherming van de nek tegen de zon.


Nou is veiligheid iets wat zeer waarschijnlijk hier is uitgevonden want ze weten echt van geen ophouden. Zoals bekend hangen alle elektrakabels hier boven de grond en als je met je hijskraan in de weer bent is dat natuurlijk niet handig. Om te zorgen dat de kraandrijver de kabels niet per ongeluk over het hoofd ziet worden ze omhuld met dikke gele plastic buizen. (Klik op de foto voor een vergroting).


Ook bij een kleine omleiding op straat wordt er flink uitgepakt. Zoals Harold ooit al schreef over de mannen met stokjes staat ook hier een geuniformeerde man het verkeer in goede banen te leiden. Om de veiligheid van de veiligheidsman te verhogen staat een tiental meter voor hem een gemechaniseerde veiligheidscollega. Die maakt op zich weer weinig kans om aangereden te worden door alle pilonen, hekken, borden, lampen, wagentjes en lichtjes. En voor wie dat niet al dacht: volgens het bord wordt er aan de weg gewerkt.


Om de veiligheid van voorbijgangers te waarborgen zijn bouwplaatsen altijd afgezet met keurig nette schuttingen. Je kunt in Tokyo trouwens niet bouwen zonder eerst iets te slopen.


Omdat de schuttingen altijd kraakhelder wit zijn wil het allemaal wel eens wat saai ogen. Daarom wordt soms naar fraai bloemetjesbehang gegrepen. Hier met mooi klimopmotief.


Nog mooier is deze aaibare kunstbeplanting.


En deze met silhouetmotief is ook erg leuk.


Zeker als er nog een boom op staat zoals die ook echt in de straat groeit.


Bouwen begint hier met slopen. En om een sloopwerk wordt ook eerst een schutting gebouwd. Zoals je ziet reikt die schutting dan heel hoog.


En dan natuurlijk het echte bouwen. Het skelet van het gebouw is hier vrijwel altijd van staal in verband met de aardbevingen. Het is een vreemd gezicht om zo'n splinternieuwe constructie al wat te zien roesten.


Het samenspel van skelet en bouwnetten levert wel mooie plaatjes op.


En dan in een keer de definitieve gevel eromheen. Meestal worden de onderdelen rechtstreeks van de vrachtwagen op de juiste plek gehesen. Er is immers geen ruimte op de bouwplaats om bouwdelen op te slaan. De auto's komen precies op tijd voorrijden want parkeren mag ook al niet. Vertraging in deze logistieke keten is dus een drama van de eerste orde.


En als dan alles af is gaat de glazenwasser allerlei toeren uithalen...

1 opmerking:

Anoniem zei

[url=http://cialisonlinehere.com/#acfuy]buy cialis[/url] - generic cialis , http://cialisonlinehere.com/#lcuxu cialis online